کد مطلب:49888
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
با توجه به آيه 51 سوره مائده آيا اين آيه مربوط به روابط شخصي است ياارتباط جامعه و حكومتها؟
نكته اي كه در پاسخ به اين سؤال بايد به آن اشاره كرد اين است كه قرآن درباره يهود و نصارا موضع انتقادي دارد. البته انتقادهاي قرآن از يهوديان چندان فراوان و گاه شديد است كه برقراري همسخني بين مسلمانان و يهوديان را دشوار مي سازد، مگر آن كه يهوديان حقيقت پرست و انتقادپذير باشند و گام بزرگتر را آنان بردارند و حسابشان را از حساب سياست هاي منحط به كلي جدا نمايند. با اين تفاصيل در قرآن مجيد بارها عبارت {Aالذين اشركوا من اهل الكتاب!!!A}؛ {Mكساني از اهل كتاب كه شرك ورزيدندM} به كار رفته است كه حاكي از اين است كه فقط گروهي از اهل كتاب شرك ورزيده اند نه همه آنها و نيز آشكارا بعضي از آنان را {A{/Bأُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ{w22-23w}{I5:66I}/}A}، {V(مائده، آيه 60)V} {Aو {/Bأُمَّةٌ قائِمَةٌ{w6-7w}{I3:113I}/}A}، {V(آل عمران، آيه 113)V} خوانده است. پس قطعاً گروهي از اهل كتاب از آياتي مانند آيه 51 مائده مستثني هستند چنان كه آيات 115 - 113 آل عمران گوياي اين مطلب مي باشد: {Mآنان يكسان نيستند، از اهل كتاب، گروهي درست كردارند كه آيات الهي را در دل شب مي خوانند و سر به سجده مي نهند و...M}. مطلب آخر آن كه اسلام در روابط، چه شخصي، چه اجتماعي با اهل كتاب، «قاعده نفي سبيل» را جاري و ساري مي داند {A{/Bوَ لَنْ يَجْعَلَ اَللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَي اَلْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً{w34-41w}{I4:141I}/}A} و لذا هر رابطه اي را كه به سلطه كفار بر مسلمين (چه شخصي و چه اجتماعي) منجر شود جايز نمي داند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.